Khamis

Rawatan Altenatif Slip Disc Tanpa Pembedahan


ASSALAMUALAIKUM & SELAMAT SEJAHTERA


Apa Itu Slip Disc?


Slip Disc atau nama lainnya herniated disc merupakan satu situasi di mana cakera yang terletak di antara tulang belakang telah terkeluar dari posisi asalnya. Keadaan ini menyebabkan rasa sakit dan tidak selesa pada bahagian tulang belakang.




Pengenalan Tentang Slip Disc


Tulang belakang manusia terdiri daripada 24 tulang individu yang di panggil vertebra yang tersusun di atas satu sama lain. Di antara setiap tulang belakang terdapat perlindungan lapisan bulat (tisu perantara) yang di panggil cakera. Cakera ini mempunyai gentian lembut. Bahan seperti gel di dalamnya yang membantu menyerap hentakan di antara tulang vertebra apabila badan bergerak.


Saraf tunjang berada di tengah-tengah melalui ruang vertebra dan ia amat sensitif kepada sentuhan. Ia mengandungi sel-sel saraf yang menghubungkan otak ke semua bahagian anggota badan.


Slip disc berlaku apabila dinding tisu di sekitar cakera telah bocor. Lalu menyebabkan cecair seperti gel pada bahagian cakera membengkak dan meleleh keluar. Walau bagaimanapun, kemerosotan cakera kerap berlaku dari peningkatan usia seseorang.




Tulang belakang manusia terdiri daripada 26 tulang di panggil vertebra. Antara setiap vertebra terletak pada kusyen yang bergetah di kenali sebagai cakera. Cakera inilah yang membantu mengekalkan tulang belakang berada di tempatnya dan juga bertindak sebagai penyerap kejutan (shock absorber).


Bentuk cakera ini seperti donut di mana di bahagian tengahnya berstruktur jeli lembut dan dinding luarannya keras. Slip disc terjadi apabila bahagian tengah yang lembut itu tergelincir keluar melalui retak yang terdapat di dinding cakeranya. Kebiasaannya slip disc berlaku di tulang belakang, tetapi ada juga kes berlaku di tulang vertebra leher.


Jeli lembut ini dipercayai melepaskan bahan kimia yang boleh mengganggu saraf sekitarnya dan menyebabkan kesakitan yang ketara. Terdapat juga kemungkinan cakera tergelincir ini menekan saraf dan menyebabkan kesakitan.


Punca Slip Disc
  • Mengangkat beban / barang yang terlalu berat.
  • Membongkokkan badan terlalu lama.
  • Postur badan yang salah ketika mengangkat beban.
  • Kecederaan lama semasa bersukan.
  • Faktor penuaan.



Tanda-Tanda Slip Disc

  • Rasa sakit yang berlaku di bahagian bawah belakang - rasa sakit di bahagian punggung, paha, betis dan mungkin kaki ini sering di rujuk sebagai sciatica kerana kesakitan dirasai di sepanjang saraf sciatic.
  • Rasa kebas - berlaku di bahagian badan yang sarafnya terjejas.
  • Lemah otot - bahagian otot yang dibekalkan oleh saraf yang terjejas itu boleh menjadi lemah menyebabkan kesukaran ketika berjalan.




Kaedah Rawatan Slip Disc


Selalunya kaedah rawatan yang disarankan oleh doktor kepada pesakit slip disc adalah:

  • Pengambilan steroid – suntikan bagi mengurangkan kesakitan dan menguatkan otot.
  • Rawatan Thermal – mengurangkan kesakitan.
  • Fisioterapi – senaman yang dijalankan bersama pakar.
  • Pembedahan – langkah terakhir sekiranya keadaan pesakit sudah tidak dapat di kawal.

Kepada  pesakit yang ingin mencari altenatif dahulu sebelum meneruskan dengan kaedah rawatan seperti di atas atau telah mencuba kaedah rawatan hanya tinggal untuk melakukan pembedahan sahaja yang belum, bolehlah mencuba supplemen Shaklee.



VIVIX


Mengandungi resveratrol dan berfungsi untuk memperbaiki masalah dalaman sehingga ke peringkat sel DNA. Vivix juga berfungsi untuk membaiki keanjalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko slip disc. Selain itu, Vivix sangat penting dalam membantu menyokong kesihatan sendi tulang dan kesihatan dalaman tubuh badan.


OMEGA GUARD


Pengambilan asid lemak Omega-3 sangat diperlukan untuk membantu melindungi saraf daripada tercedera. Menurut kajian dalam Journal Of Neuroscience, Omega-3 dikatakan memainkan peranan yang penting dalam pemulihan kecederaan saraf.


Selain itu, Omega-3 berfungsi sebagai anti-flamasi yang terbaik. Sangat sesuai untuk mengurangkan keradangan akibat sakit sendi, membantu melambatkan degradasi tulang rawan dan mengurangkan reaksi keradangan di antara sendi.


OSTEMATRIX


Sumber kalsium dan magnesium memainkan peranan untuk mengurangkan ketegangan pada sistem saraf dan gangguan sistem transmisi saraf.

Magnesium juga mengelakkan daripada kekejangan otot pada tubuh kita.
Manakala kalsium pula melengkapkan kembali kalsium dalam tulang yang telah hilang akibat di serap oleh badan sekaligus menguatkan tulang.


B COMPLEX


Mengawal stress dan melancarkan peredaran darah dengan mengawal darah tersumbat di dalam urat saraf yang menjadi punca kepada penyakit tersebut.


Bertindak segera dan jangan biarkan masalah kesakitan slip disc ini menghantui sepanjang hidup anda. Pengambilan nutrisi bukan sahaja mampu membantu merawat slip disc, tetapi secara tidak langsung dapat meningkatkan taraf kesihatan anda. Jangan tunggu sehingga anda berisiko untuk lumpuh kerana terlalu mengambil lewa terhadap masalah slip disc ini.

Testimoni Pesakit Slip Disc Dengan Vitamin Shaklee








Disclamer: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnose, merawat, menyembuh atau mencegah penyakit tertentu. Tetapi produk nutrisi yang membantu badan melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan seterusnya membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik.



Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh WhatsApp Mala 012-2280104 sekarang dan anda boleh rasakan sendiri kebaikannya..



Atau…



Walk-in terus ke Cawangan Shaklee yang berdekatan dengan menggunakan ID saya: 1243479 [Normala Mat Tarmizi]


www.wasap.my/60122280104

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=4c977a26c95418237691f8b13ca34df4



Pengedar Shaklee Anda

Normala Binti Mat Tarmizi (Mala)

WhatsApp: 012-2280104

Personal FB: Normala Tarmizi

Instagram: malamasya



TERIMA KASIH

2 ulasan: