Selasa

10 Info Penting Semasa Nifas Dan Berpantang


Penjagaan kesihatan semasa dalam nifas atau berpantang mungkin menjadi sesuatu yang menyeksakan, serba serbi kena pantang demi untuk segera sembuh.
 
Namun dalam keadaan badan yang tidak begitu sihat, lemah dan kurang tidur menyebabkan kesihatan fizikal dan emosi anda terganggu. Oleh itu, anda seharusnya tahu beberapa info yang mungkin anda alami semasa dalam pantang.



Berikut perkara yang biasa berlaku semasa nifas yang perlu anda ketahui. 

Mudah Mendapat Jangkitan 

Sewaktu dalam nifas, suhu badan anda mungkin mengalami peningkatan atau anda mungkin mengalami kesakitan. Demam semasa nifas menunjukkan adanya jangkitan yang sering berlaku pada saluran peranakan. Susu badan tidak keluar terutama pada hari ketiga atau keempat boleh menyebabkan demam disertai payudara membengkak dan mengalami kesakitan. Demam ini biasanya akan sembuh selepas 24 jam. 


Kejang Di Bahagian Perut 

Wanita yang pertama kali melahirkan akan mengalami pengecutan rahim dan cenderung kepada kelesuan selain timbulnya kesakitan perut atau kekejangan perut. Tambahan pula jika terdapat darah beku di dalam rahim. Kadangkala kesakitan ini menyebabkan si ibu mengalami kesakitan yang kuat dan memerlukan ubat meredakannya. Kesakitan perut juga dapat dirasai ketika bayi menyusu badan. Kesakitan ini akan hilang dengan sendirinya.

Sisa Plasenta
 
Darah nifas adalah lapisan rahim selepas bersalin. Keadaan ini sama seperti anda mengalami haid. Pada awal nifas darah yang keluar berwarna merah. Setelah tiga ke empat hari warnanya semakin pudar. Dan pada hari kesepuluh warnanya putih kekuningan. Selepas dua minggu darah yang keluar masih berwarna merah, kemungkinan sisa plasenta masih tertinggal di dalam rahim. Ini menyebabkan gangguan kepada proses pemulihan rahim secara semulajadi. Darah nifas yang berbau mungkin petanda ada jangkitan.


Perubahan Kandungan Darah
 
Jumlah sel darah merah dan hemoglobin akan berubah, jumlah sel darah putih mungkin bertambah. Selepas seminggu semuanya akan kembali normal. Degupan jantung dan jumlah darah yang di pam oleh jantung masih lagi tinggi ketika awal nifas. Selepas dua minggu ia akan kembali normal. 

Berat Badan Turun 

Selepas bersalin anda akan kehilangan berat badan Antara 5 – 6 kg,  selepas bayi keluar bersama plasenta, air ketuban dan darah. Dua hingga tiga kilogram lagi melalui air kencing. Ini adalah proses tubuh mengeluarkan cecair yang dahulunya dihasilkan semasa hamil. Kebanyakan wanita akan kembali ke berat idealnya selepas 6 bulan, biarpun sebahagian mereka akan bertambah berat badan. 

Segera Bergerak 

Ketika nifas juga wanita sebaiknya melakukan pergerakan mudah dan ringkas beberapa jam. Selepas bersalin segeralah bergerak dari tempat tidur dan cuba bergerak. Jika dapat bergerak dengan banyak adalah lebih baik. Dengan cara ini, masalah untuk membuang air kecil dan besar dapat diatasi. 

Menjaga Kebersihan 

Vulva (bibir kemaluan) haruslah selalu dibersihkan. Jika tidak, boleh sebabkan risiko jangkitan. Jika terdapat bengkak, tekapkan tempat tersebut dengan ais batu bagi mengurangkan ketidakselesaan. Selain itu dengan cara duduk rapat dan berendam dalam air panas selepas 24 jam bersalin juga boleh dilakukan. Apabila tiada jangkitan, penggunaan antiseptik tidak diperlukan. Cukup sekadar mencuci dengan air bersih sahaja. Tidak perlu risau jahitan akan terbuka. 

Jangan Tahan 

Rasa sakit kadangkala menyebabkan anda enggan membuang air kecil, tetapi cuba buangnya secara teratur kerana kandungan urin berlebihan akan menggangu proses pengecutan dan menyebabkan pendarahan di rahim. Begitu juga halnya dengan membuang air besar. Sesudah wanita melahirkan, biasanya keinginan untuk membuang air besar akan terbantut kerana ditakuti jahitan akan terbuka. Namun najis yang terkumpil beberapa hari dan tidak dikeluarkan akan menjadi keras dan ini akan menyukarkan lagi pembuangan air besar. 

Berwaspada Postpartum Blues

Sebahagian wanita selepas bersalin mengalami tekanan yang di panggil ‘post-partum blues’. Ia disebabkan oleh pelbagai faktor seperti perubahan emosi (merasa takut melahirkan), terlalu letih, berasa janggal, bimbang tidak mampu menjaga bayi dan gusar perubahan bentuk badan. Tekanan perasaan begini biasanya akan hilang selepas 2-3 hari, namun ada kalanya keadaan ini boleh menjadi lebih lama. Perhatian daripada suami dan keluarga dapat membantu menghilangkan tekanan ini.

Makan

Mereka yang bersalin secara normal sebenarnya tiada pantang makan. Dua jam selepas melahirkan si ibu boleh makan dan minum jika mahu. Diingatkan supaya jumlah protein dan kalori perlu di ambil dalam jumlah yang lebih banyak kecuali si ibu tidak menyusukan bayinya lagi.


Set Berpantang Shaklee 

Set Berpantang Shaklee telah terbukti selamat dan terjamin untuk kedua-dua ibu dan bayi. Set ini boleh di makan sejurus selepas bersalin kerana ianya adalah vitamin semulajadi. Tidak memudaratkan malah memberikan kesihatan dan nutrisi yang baik untuk ibu dan bayi.


VITALEA 

Ibu yang sedang berpantang di galakkan ambil vitalea untuk memberi tenaga. Ibu banyak kehilangan darah selepas bersalin, oleh itu ibu perlu ambil makanan yang seimbang dan berkhasiat bagi menggantikan semula darah yang hilang.
Mengandungi zat besi yang sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan ibu pucat, letih dan lesu serta tidak bermaya. Pengambilan zat besi adalah sangat penting untuk ibu yang menyusukan bayi. 
Vitalea  tidak boleh di ambil dengan minuman bersusu kerana ia akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan. 

B COMPLEX 

Membantu menstabilkan hormon badan. Jika kekurangan B complex boleh menyebabkan ibu dalam pantang mengalami gangguan emosi. Membantu ibu lebih bertenaga dan emosi lebih seimbang. Menukarkan makanan kepada tenaga. 

VITAMIN C 

Berkonsepkan pelepasan masa. Ia melepaskan vitamin C secara sedikit demi sedikit mengikut keperluan badan dan demi memastikan badan kita sentiasa cukup vitamin C dalam meningkatkan antibodi secara konsisten.
Vitamin C sangat perlu dalam membantu badan pulih dari proses kelahiran. Ia juga mempercepatkan penyembuhan luka jahitan dan memperbaiki tisu sel yang rosak semasa bersalin. 

ESP 

Ia memberi tenaga, membantu melancarkan penghasilan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu, dan membantu kawal paras kolesterol dan memberikan rasa kenyang pada kadar yang lama.
Sangat bagus untuk perkembangan dan tumbesaran bayi kerana khasiat ESP ini dapat mengalir kepada bayi melalui susu ibu. Apa bezanya soya Shaklee ini dengan soya lain yang berada di pasaran? Soya Shaklee adalah non GMO soy. Ia juga di basuh bukan menggunakan alkohol. Di proses dengan suhu yang sangat sederhana agar enzim di dalamnya tidak musnah. Kualitinya sangat tinggi. 

OSTEMATRIX 

OsteMatrix membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi. Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik. Tablet yang bersaiz kecil dan di salut licin ini juga mudah di telan. Ostematrix membantu dalam masalah sembelit ibu semasa berpantang.

OMEGA GUARD

Memang bagus untuk ibu yang tengah berpantang atau pun yang lepas berpantang yang mengalami masalah sejuk dan lenguh sendi. membantu merendahkan kolestrol jahat dan mengurangkan risiko kebas kaki. 

DHA yang terkandung di dalam Omega Guard akan menyingkirkan lemak berlebihan yang tidak diperlukan oleh badan. Jadi ibu menyusu akan kekal langsing dalam tempoh penyusuan, di tambah lagi dengan kebenaran bahawa pembakaran lemak akan menjadi aktif semasa sesi penyusuan dilakukan. Gabungan inilah yang akan menghasilkan badan yang sihat dan langsing kepada ibu menyusu. Ibu-ibu akan menerima 2 pakej kebaikan  iaitu badan ramping dan sihat, dapat juga menyusukan bayi.

Bayi yang disusukan oleh ibu yang mengambil Omega Guard Shaklee juga akan mendapat kebaikan bersama, DHA akan membantu bagi mengoptimumkan fungsi otak. Otak anak akan lebih aktif dan hasilnya anak semakin pintar. 

ALFALFA COMPLEX 

Raja segala tumbuhan.
Membantu meningkatkan imunisasi.
Mengandungi kalsium untuk keperluan tulang dan gigi ibu-ibu. 
Bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu mencepatkan penghasilan susu ibu. 


Disclamer: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnose, merawat, menyembuh atau mencegah penyakit tertentu. Tetapi produk nutrisi yang membantu badan melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan seterusnya membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh WhatsApp Mala 012-2280104 sekarang dan anda boleh rasakan sendiri kebaikannya..

Atau…

Walk-in terus ke Cawangan Shaklee yang berdekatan dengan menggunakan ID saya: 1243479 [Normala Mat Tarmizi]
www.wasap.my/60122280104
 https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=bd8603c4ca909e1ca8f80845e420e6c0


Pengedar Shaklee Anda

Normala Binti Mat Tarmizi (Mala)

WhatsApp: 012-2280104

Personal FB: Normala Tarmizi

Instagram: malamasya



TERIMA KASIH

2 ulasan:

  1. Set berpantang shaklee memang best

    BalasPadam
  2. Kalau yang dah cuba mesti tahu kelebihan & kebaikan set berpantang Shaklee ni.

    BalasPadam