Khamis

Cara Atasi Masalah Bau Badan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ramai yang ada masalah bau badan, tetapi malu untuk cari cara untuk hilangkan. Ataupun tidak tahu cara bagaimana nak hilangkan bau badan walaupun pebagai cara telah di cuba. Bila masalah bau badan semakin parah, terpaksa juga cari jalan penyelesaian. Mereka lebih selesa memilih orang yang tidak dikenali untuk berkongsi masalah yang dihadapi.


Punca Masalah Bau Badan

Terdapat beberapa punca yang menimbulkan masalah bau badan yang terlampau ini.

Berpunca Dari Bakteria

Peluh yang melalui kelenjar Eccine bersifat tulin, jernih seperti air dan tidak menghasilkan bau kerana ia akan terus keluar ke permukaan kulit dan meluap.

Kelenjar Apocrine pula merembeskan cecair likat dan agak keruh serta menimbulkan masalah jika ia lebih banyak dari kelenjar Eccrine.

Kelenjar Apocrine terdapat pada bahagian tubuh yang banyak folikel rambut seperti ketiak serta bahagian sulit seperti kemaluan. Kelenjar ini mengandungi sebum. Iaitu bahan berlemak di mana peluh dirembeskan. Sebum pula adalah bahan organik yang tersimpan di dalam kelenjar Apocrine.

Di sini lebih mudah untuk bakteria memecah masuk protein dalam rembesan peluh, tidak seperti kelenjar Eccrine. Apabila protein dipecahkan masuk ke dalam peluh oleh bakteria, ketiak atau kaki akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Akibat Toksin dalam Badan

Sekiranya ada masalah pencernaan seperti sembelit atau lama tidak membuang, ini bermakna sistem tubuh tidak berfungsi dengan betul. Toksin ini boleh kekal dalam tubuh.

Pemakanan

Cara pemakanan yang kita ambil juga boleh menjadi punca bau badan. Seperti kerap mengambil minuman berkafein, banyak makan makanan yang berempah dan juga makanan tinggi choline seperti bawang putih, daging, rempah dan kekacang.

Faktor Genetik

Disebabkan faktor genetik, ada juga keturunan yang memang berbau badan kuat.

Masalah Kesihatan

Punca lain bau badan termasuklah masalah ginjal, hati, hypoglycaemia(kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan tiroid. Ia dikesan apabila individu yang pada mulanya tidak ada masalah bau, tiba-tiba mengalami perubahan bau badan yang tidak menyenangkan.

Kebersihan Diri

Penjagaan kebersihan diri yang terabai juga menjadi punca bau badan. Jadi, jangan abaikan.

Set Bau Badan Shaklee


Antara produk Shaklee yang boleh bantu untuk atasi masalah bau badan.

Alfalfa Complex


Alfalfa dikenali sebagai agen diuratik, pembersih badan dan penyahtoksin. Ia merangsang pengaliran hempedu dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh. Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau badan.

Herb-Lax

 
Herb-Lax secara semulajadi merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang terperangkap dan memendekkan masa transit dan mengelakkan penyerapan toksin. Juga boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus dan menormalkan proses usus.

Garlic Complex


Diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan semua allicin. Ia juga telah dirumus untuk mengawal bau. Walaupun bawang putih salah satu penyebab nafas berbau, namun tablet Garlic Shaklee tak pecahkan sehingga ia sampai ke dalam usus kecil. Juga mengandungi campuran pudina dan extrak rosemary bagi mengawal bau dengan berkesan.

Testimoni Pengguna Vitamin Shaklee






 Untuk mendapatkan produk Shaklee, anda mempunyai beberapa cara:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.
  • belian di cawangan Shaklee terdekat dengan menggunakan (ID: 1243479)
  • hubungi saya di talian WhatsApp 012-2280104 (Normala Tarmizi) untuk sebarang pertanyaan dan order.
www.wasap.my/60122280104

 Untuk pembelian vitamin secara online, sila klik esell di sini

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=8f82f8ecadb6495993df52065cf39da3


Pengedar Shaklee Anda
Normala Binti Mat Tarmizi (Mala)
Shaklee ID: 1243479
WhatsApp: 012-2280104
Personal FB: Normala Tarmizi
Instagram: malamasya

 TERIMA KASIH

2 ulasan:

  1. bau badan ni tak cukup mandi pakai wangi wangi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul jugak tu.. kena la rajin mandi & berwangi wangi terutama hari jumaat bagi lelaki. sunnah Rasulullah tu..

      Padam