Selasa

Cara Merawat Sopak Atau Vitiligo Secara Semulajadi


Sopak dalam istilah perubatannya dipanggil vitiligo adalah masalah yang disebabkan oleh gangguan pada penghasilan pigmen di kulit. Warna kulit yang gelap adalah disebabkan penghasilan pigmen yang dipanggil sebagai melanin. Ia dihasilkan oleh sel pada kulit iaitu sel melanocyte.


Dalam penyakit sopak, fungsi melanocyte dalam penghasilan melanin terganggu. Ini adalah sejenis penyakit autoimun di mana sistem imun pesakit itu sendiri menyerang sel-sel melanocyte. Kawasan kulit yang tidak boleh menghasilkan melanin akan menjadi putih dan bertompok. Masalah inilah yang dipanggil sebagai sopak.

Vitiligo adalah masalah kulit jangkamasa panjang. Tompok putih yang terbentuk akan merebak pada bahagian tertentu kulit. Ia juga boleh terjadi di kawasan yang mempunyai rambut atau bulu seperti kening dan bulu roma. Rambut dan bulu tersebut juga akan bertukar menjadi putih.


Punca Penyakit Sopak

Punca sebenar sopak masih belum dapat dikenalpasti. Tetapi dalam kebanyakan kajian, sopak dipercayai disebabkan oleh:

• Masalah autoimun – sistem imun pesakit menjadi terlalu aktif dan memusnahkan sel-sel melanocyte.
• Ketidakseimbangan tekanan genetic oxidative
• Stress / tekanan
• Kesan terdedah kepada cahaya matahari untuk jangkamasa yang lama
• Pendedahan kepada bahan kimia
• Punca neural
• Keturunan (genetik)
• Berpunca daripada virus

Walaubagaimanapun, penyakit ini tidak berjangkit. Purata umur yang mempunyai masalah ini adalah pada umur 20 tahun.

Tanda-tanda Penyakit Sopak

Tanda yang paling jelas untuk mengesan sopak ini adalah kemunculan tompok putih pada kulit. Kebiasaannya, bahagian kulit yang bertompok putih itu menjadi ketara di kawasan badan yang terdedah dengan cahaya matahari.
Pada permulaan, sopak terbentuk seperti kawasan putih yang pucat sedikit daripada kawasan kulit yang lain. Kemudian secara beransur-ansur, tempat ini akan menjadi lebih pucat sehingga ia menjadi putih. Bentuk tompok putih ini adalah tidak sekata dan ia semakin membesar dari masa ke semasa.

Tips Merawat Sopak Secara Semulajadi

1. Menggunakan betik

Betik membantu memulihkan sel-sel melanocyte yang menghasilkan melanin kulit. Caranya, sapukan sepotong betik pada tompokan putih. Biarkan kering kemudian sapu semula beberapa kali. Biarkan jus betik meresap pada kulit. Juga digalakkan minum jus betik setiap hari untuk merawat dari dalam.

2. Menggunakan red clay bersama jus halia


Red clay atau tanah liat berwarna merah mengandungi kuprum yang sangat berkesan memberi warna asal kulit. Jus halia pula merangsang dan meningkatkan pengaliran darah ke bahagian yang bertompok putih. Penggunaan secara berterusan mampu memperbaiki struktur warna kawasan terjejas. Caranya, campurkan 2 sudu besar red clay bersama 1 sudu besar jus halia. Sapukan campuran tersebut pada tompokan putih setiap hari.

3. Menggunakan duckweed bersama madu


Duckweed adalah tumbuhan air yang biasa ditemui dipermukaan air tasik atau kolam. Ia kaya dengan bahan seperti flavonoid, polysaccharides, lignan, tannin, vitamin B, B2, vitamin C dan asid lemak tidak tepu. Tumbuhan ini sangat terkenal dalam perubatan tradisional cina. Caranya, kisar duckweed dan campurkan dengan 1 sudu besar madu. Sapukan pada bahagian yang terjejas.

4. Menggunakan kunyit bersama minyak mustad


Kunyit adalah bahan semulajadi yang bersifat anti radang. Mustad oil pula membantu mengembangkan salur darah dan meningkatkan peredaran darah pada bahagian kulit yang terjejas. Kombinasi kedua-duanya mampu memperbaiki sel-sel melanocyte di kawasan yang terjejas. Caranya, buat campuran pes daripada serbuk kunyit dan mustad oil.

5. Menggunakan goosefoot


Goosefoot adalah sejenis tumbuhan herba yang dikatergorikan sebagai tumbuhan ubatan. Ianya kaya dengan asid folik, mineral, vitamin serta kaya dengan protein. Ambil sayuran ini sebagai makanan harian dan ekstrak jusnya untuk disapukan dibahagian terjejas sebanyak 3 kali sehari.

Suplemen Terbaik Yang Mampu Merawat Sopak


Vivix

Vivix Shaklee ialah sejenis minuman campuran dari sumber botani. Vivix mengandungi campuran unik dari tumbuhan Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderbery Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Vivix kaya dengan antioksidan dan resveratrol. Resveratrol adalah bahan yang membantu mengaktifkan SIRT1 yang berkait rapat dengan pigmentasi kulit. Vivix ini adalah revolusi rawatan di peringkat sel. Ia merawat dengan cara memulihkan sel-sel melanocyte yang menghasilksn pigmen melanosom yang memberi warna asal kulit kita.

Nutriferon

Untuk kes vitiligo ini, sistem imun tubuh telah bertindak luar kawal dengan menyerang sel-sel melanocyte tubuh pesakit itu sendiri. Kulit kita sendiri adalah mekanisma utama dalam pertahanan tubuh. Nutriferon bertindak dengan meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan sekaligus bertindak memantapkan kembali sistem tubuh kita. Nutriferon adalah satu formula eksklusif yang telah dipatenkan oleh Shaklee dan hanya boleh didapati melalui pengedar Shaklee yang sah.

ESP (Energizing Soy Protein)

Ramuan utama ESP adalah kacang soya. Kacang soya atau nama saintifiknya Glycine Max dianggap salah satu daripada 7 “super-foods” yang wujud di dunia. Hasil kajian para saintis telah membuktikan lecithin dalam soya dapat melanvarkan peredaran darah, detox bahan buangan sel dan lain-lain. ESP membekalkan protein yang secukupnya untuk pembentukan sel-sel baru. Selain itu soya itu sendiri bersifat mencegah pigmentasi yang menjadi masalah utama pesakit sopak.

Vitamin C

Kandungan antioksidan yang tinggi dalam vitamin C membantu untuk penghasilan kolagen iaitu komponen protein utama dalam kulit. Pesakit vitiligo adalah sensitive kepada cahaya UV. Vitamin C berupaya menghalang dan merawat kerosakan yang disebabkan oleh UV. Istimewanya vitamin C Shaklee berbanding vitamin C dipasaran ialah sustained released. Satu-satunya vitamin C yang mempunyai kajian tentang sustained released.

B-Complex

B-Complex penting untuk pembentukan sel-sel darah. Bekalan sel darah yang mencukupi membantu penyembuhan kawasan kulit yang terjejas. B-Complex itu sendiri membantu dalam mencegah pigmentasi kulit. Ini dapat mencegah sopak daripada terus merebak.

Testimoni


 
Benarkah Suplemen Dapat Membantu?

Suplemen hanya makanan tambahan, ia bukan ubat. Tetapi tahuka anda, jika tubuh badan tidak menerima nutrisi yang lengkap, ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan. Jadi, salah satu ikhtiar untuk pulih adalah dengan pengambilan suplemen.

Suplemen Shaklee dibangunkan oleh saintis bertaraf dunia. Kajian landmark study juga telah dijalankan. Shaklee juga merupakan suplemen yang digunakan oleh atlit Olympic dan NASA di angkasa lepas.
Jadi, Shaklee bukan calang-calang suplemen.


JAMINAN KAMI
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
✓ Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
✓ Semulajadi
✓ Berkesan

MEMBELI DENGAN SAYA
Saya Normala Tarmizi pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan consultasi percuma kepada para pelangan saya.

PENGHANTARAN
Penghantaran melalui pos akan diuruskan oleh pihak Shaklee sama ada menggunakan perkhidmatan GDex, City-Link atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

PEMBAYARAN
Pembayaran boleh dibuat melalui akaun Maybank.


Untuk mendapatkan produk Shaklee, anda mempunyai beberapa cara:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.
  • belian di cawangan Shaklee terdekat dengan menggunakan (ID: 1243479)
  • hubungi saya di talian WhatsApp 012-2280104 (Normala Tarmizi) untuk sebarang pertanyaan dan order.


 Untuk pembelian vitamin secara online, sila klik esell di sini

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7b10a219afad0ca706d67c42a787f487

Pengedar Shaklee Anda
Normala Binti Mat Tarmizi (Mala)
Shaklee ID: 1243479
WhatsApp: 012-2280104
FB Page: Vitaminstory
Personal FB: Normala Tarmizi
Instagram: malamasya

 TERIMA KASIH
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan