Selasa

Fibroid Ketika Mengandung

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Fibroid adalah satu ketumbuhan tetapi tidak berbahaya. Ia mengandungi tisu-tisu otot dan berlaku di dalam rahim. 

Mereka yang berisiko untuk mendapat fibroid ialah:
  • Wanita pada usia subur (30 hingga 40 tahun)
  • Wanita yang berlebihan berat badan atau obesiti
  • Wanita yang mempunyai ahli keluarga yang pernah mengalami fibroid
  • Wanita yang tidak pernah melahirkan anak


Fibriod Ketika Mengandung

Fibriod juga boleh terjadi ketika mengandung. Ramai wanita tidak mengetahui yang mereka mempunyai fibroid sehinggalah menjalani ujian ultrasound semasa mengandung.

Secara normalnya fibroid tidak bahaya semasa mengandung. Tetapi bergantung kepada di mana kedudukannya dan adakah ianya membesar atau tidak.


Kebanyakan kes, fibroid tidak membesar semasa mengandung dan tidak mengakibatkan apa-apa komplikasi kepada kandungan atau kelahiran bayi. Masalah biasa yang mungkin terjadi ialah sakit pada bahagian peranakan dan pendayahan ringan (spotting), tetapi tidak menyebabkan risiko tinggi pada kandungan.

Pembesaran fibriod bergantung kepada paras estrogen di dalam badan. Walaupun secara puratanya kes fibroid ini jarang membesar semasa mengandung, tetapi tetap ada sebilangan kecil yang mengalami pertambahan saiz fibroid dalam tempoh tiga bulan pertama kandungan. Ini adalah akibat pengaruh estrogen yang berada pada aras tertinggi semasa trimester pertama kandungan. Fibroid biasanya akan mengalami pengecutan selepas kelahiran anak.

Tindakan Menghadapi Fibroid Semasa Mengandung

Ibu yang mengalami fibroid ketika mengandung disarankan untuk melakukan pemeriksan ultrasound berkala dengan lebih kerap untuk memantau saiz fibroid dan memastikan pembesaran janin boleh berlaku dengan baik.

Pemeriksaan berkala dengan pakar perbinanan juga penting untuk memastikan tiada apa-apa komplikasi atau kemungkinan berlakunya keguguran, kesakitan dan kelahiran pramatang.

Ibu-ibu juga disarankan mengamalkan pemakanan diet seimbang dan berkhasiat sepanjang kehamilan, bukan sahaja untuk kandungan yang sihat, tapi dalam langkah melawan fibroid juga.

Risiko Keguguran

Risiko keguguran memang ada, tetapi keguguran boleh berlaku jika fibroid jenis submukosa yang membesar dalam rahim. Yang tidak membesar terkecuali. Fibroid jenis ini akan menyebabkan lapisan endometrium semakin menipis dan menghalang bekalan darah yang secukupnya untuk pembesaran janin. Walaubagaimanapun, cuma peratusan kecil yang mengalami fibroid jenis ini dan biasanya ia dapat dikesan oleh pakar. Sebab itu pentingnya pemeriksaan berkala dan kerap.


Pembedahan Fibroid

Pembedahan untuk membuang fibroid tidak mungkin dilakukan ketika mengandung. Pembedahan ketika mengandung dan bersalin akan meningkatkan risiko pendarahan yang teruk dan keguguran mungkin berlaku. Pembedahan hanya akan dicadangkan beberapa ketika selepas bersalin sekiranya fibroid itu sangat berbahaya kepada si ibu sekiranya tidak dibuang.

Kepada anda yang sedang mengandung dan mengidap fibroid, jangan terlalu risau. Ia tidaklah seteruk yang digambarkan. Adalah sangat penting untuk dapatkan sumber nutrisi yang baik walaupun anda rasa anda sihat.

Set Cadangan Untuk Ibu Mengandung


VitaLea - Membantu tumbesaran bayi dalam kandungan. Kaya dengan zat besi untuk pembentukan sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh badan. Ia mengurangkan risiko kelahiran bayi pramatang.

B-Complex - Sangat penting untuk pembinaan tulang bayi dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin. Formula dengan Asid Folik bagi perkembangan fizikal dan saraf bayi dalam rahim di awal kehamilan. Disarankan ambil sebelum mengandung lagi untuk mengelakkan kecacatan neural tube dan membantu pembentukan saraf dan sel-sel lain.

Vitamin C - Membina dan menguatkan tisu-tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gig yang sihat.

ESP - Protein penting untuk membina dan memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim tubuh.

Ostematrix - Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi.

Omega Guard - Minyak ikan , DHA & EPA yang terkandung di dalamnya sangat baik untuk pembentukan mata dan otak bayi. 


JAMINAN KAMI
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
✓ Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
✓ Semulajadi
✓ Berkesan

MEMBELI DENGAN SAYA
Saya Normala Tarmizi pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan consultasi percuma kepada para pelangan saya.

PENGHANTARAN
Penghantaran melalui pos akan diuruskan oleh pihak Shaklee sama ada menggunakan perkhidmatan GDex, City-Link atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

PEMBAYARAN
Pembayaran boleh dibuat melalui akaun Maybank.


Untuk mendapatkan produk Shaklee, anda mempunyai beberapa cara:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.
  • belian di cawangan Shaklee terdekat dengan menggunakan (ID: 1243479)
  • hubungi saya di talian WhatsApp 012-2280104 (Normala Tarmizi) untuk sebarang pertanyaan dan order.
www.wasap.my/60122280104

Untuk pembelian vitamin secara online, sila klik esell di sini

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=736b082652155bc16cc2571e73cbbd0a


Pengedar Shaklee Anda
Normala Binti Mat Tarmizi (Mala)
Shaklee ID: 1243479
WhatsApp: 012-2280104
FB Page: Vitaminstory
Personal FB: Normala Tarmizi
Instagram: malamasya

 TERIMA KASIH

2 ulasan:

  1. Ulasan menarik berkaitan fibroid. Benar, ramai orang ingat fibroid hanya berlaku kepada wanita yang tidak mengandung. Namun hasilnya ia boleh juga berlaku dan pentingnya pemeriksaan untuk mengetahuinya. Supplement Shaklee memang terbaik mempunyai cadangan yang lengkap untuk ibu mengandung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya.

      Padam