Selasa

Sihat Sepanjang Berpuasa di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bulan ramadhan tiba bererti semua umat islam wajib berpuasa selama sebulan. Puasa akan menjadikan kita lebih sihat, tetapi ada juga yang menghadapi komplikasi kesihatan akibat berpuasa. 



Manfaat Puasa

Banyak sebenarnya manfaat puasa ni, daripada sudut kesihatan:
  • Puasa menggalakkan detoksifikasi. Kerana badan memecahkan simpanan lemak, menyingkirkan toksin yang tersimpan dalam tubuh.
  • Puasa merehatkan sistem penghadaman tubuh. Selepas berpuasa, sistem penghadaman dan proses penghadaman diberi nafas baru.
  • Puasa dapat mengecilkan perut. Tetapi bukan dengan cara berbahaya sebaliknya ia mengembalikan kepada saiz yang normal. 


Perlu Jaga Kesihatan Sewaktu Berpuasa

Selain bersedia dengan program-program ibadah di bulan ramadhan, anda perlu juga bersedia dengan penjagaan kesihatan. Ini juga penting kerana:
  • Semasa berpuasa, lemak dan karbohidrat yang berlebihan yang di simpan di dalam badan akan digunakan sebagai sumber tenaga, jadi ia membantu mengurangkan berat badan.
  • Metabolisme badan menjadi perlahan apabila badan tidak menyediakan tenaga yang banyak. Oleh itu kita perlu menyelamatkan lebih banyak tenaga untuk prestasi selular.
  • Paras glukosa darah berkurangan menyebabkan mudah mual, pening, sakit kepala dan keletihan.

Proses Puasa

Seperti yang kita ketahui terdapat 3 waktu utama puasa dan hikmah disebaliknya.
  1. SAHUR : menyediakan tenaga
  2. PUASA : detoksifikasi
  3. IFTAR : mengisi semula nutrisi kepada badan

Komplikasi Kesihatan Akibat Puasa

Banyak juga komplikasi kesihatan akibat puasa. Tetapi perlu di ingat, puasa memberikan banyak manfaat dari segi kesihatan dan kerohanian. Apa yang dinyatakan di sini adalah, komplikasi yang boleh berlaku jika tiada tindakan yang diambil untuk menanganinya.

Sakit kepala
Berlaku disebabkan dehidrasi atau kelaparan, tidak cukup rehat dan ketiadaan bahan-bahan ketagihan seperti kafein atau nikotin (pengamal kopi/nescafe dan perokok). Sesetengah keadaan berlaku dalam minggu pertama berpuasa sahaja. Amalkan Ostematrix dan B-Complex bagi mengatasi masalah sakit kepala.

Sembelit
Disebabkan kurang air dan pengambilan serat. Boleh amalkan Herb-Lax dan Ostematrix bagi mengatasi masalah ini. Herb-Lax melawaskan dan Ostematrix membantu melembutkan najis.

Dehidrasi
Tidak mencukupi penghidratan sebelum puasa boleh meningkatkan risiko dehidrasi. Amalkan Performance Drink untuk kekalkan bendalir dalam badan.

Tekanan
Kesan kekurangan makanan dan air, perubahan rutin, tempoh tidur lebih pendek boleh meningkatkan tahap tekanan. Amalkan pengambilan B-Complex bagi mengatasi tekanan.

Obesiti
Makanan yang dimakan sewaktu sahur dan iftar yang berlebihan boleh menyebabkan pertambahan berat badan. Boleh amalkan Set Kurus Shaklee.

Senak perut
Puasa menyebabkan kurangnya jumlah asid yang dihasilkan, tetapi terfikir atau terbayangkan makanan atau bau membuatkan otak memerintahkan perut untuk menghasilkan lebih banyak asid. Neutralkan asid dalam usus dengan Ostematrix.

Perut kembung
Makan berlebihan, terlalu banyak pedas, menggemukkan dan makanan berminyak. Boleh ambil Peppermint-Ginger Plus untuk atasi masalah ketidakselesaan perut.

Sakit sendi
Jika sudah memang ada sakit sendi, ia akan bertambah teruk apabila melakukan solat tambahan. Amalkan Ostematrix dan Omega Guard.

Tips Sihat Sepanjang Puasa
  • Amalkan pengambilan makanan ringkas ketika bersahur. Bersahur mengukuhkan orang yang berpuasa, menjadi lebih bertenaga dan membuat puasa lebih mudah.
  • Hadkan pengambilan lemak. Pengambilan lemak yang tinggi akan menyebabkan kegemukan dan risiko masalah kesihatan.
  • Tingkatkan pengambilan protein dan serat. Ini membantu merasa kenyang yang lebih lama dan lebih bertenaga di samping mencegah sembelit dan menggalakkan kekerapan pergerakan usus.
  • Berjalan selepas iftar. Perubahan persekitaran dan pendedahan ke kawasan udara segar membolehkan anda bangun pada masanya dan pergi ke aktiviti seterusnya.

Set Puasa Shaklee

Set Puasa Shaklee membantu memberikan tenaga di samping membantu melaraskan paras cecair dan menggantikan tenaga selepas berpuasa.

Set ini sesuai untuk semua golongan, pesakit kanser, pengidap gastrik dan kanak-kanak yang baru belajar berpuasa. Selain daripada menjana tenaga dan menjaga kesihatan, set ini juga boleh memberikan kulit yang cantik kepada anda.



ESP
Membekalkan tenaga berpajangan. Mengurangkan rasa lapar yang keterlaluan. Ia juga sebagai milk booster kepada ibu menyusu. Mencantikkan kulit. Diperkaya dengan kalsium justeru itu mengurangkan risiko serangan gastrik bagi pengidap gastrik ketika berpuasa.

Meal Shake
Kaya dengan protein lengkap dengan 9 jenis asid amino, kalsium, magnesium dan vitamin D untuk keperluan minda, tumbesaran serta untuk tulang dan gigi yang sihat. Juga bertindak sebagai milk booster kepada ibu menyusu. Meal Shake juga bagus untuk kulit.

Performance Drink
Minuman isotonik semulajadi yang rendah sodium dan gula. Ia juga mengawal dan mengurangkan kehilangan bendalir dalam badan yang boleh menyebabkan badan cepat letih dan mengelakkan dehidrasi. Ia juga mengekalkan kelembapan kulit.



Untuk mendapatkan produk Shaklee, anda mempunyai beberapa cara:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.
  • belian di cawangan Shaklee terdekat dengan menggunakan (ID: 1243479)
  • hubungi saya di talian WhatsApp 012-2280104 (Normala Tarmizi) untuk sebarang pertanyaan dan order.
www.wasap.my/60122280104


 Untuk pembelian vitamin secara online, sila klik esell di sini

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=41eb08efab98ba98e7f12c1f42f065c7


Pengedar Shaklee Anda
Normala Binti Mat Tarmizi (Mala)
Shaklee ID: 1243479
WhatsApp: 012-2280104
FB Page: Vitaminstory
Personal FB: Normala Tarmizi
Instagram: malamasya

 TERIMA KASIH

4 ulasan:

  1. Balasan
    1. Terima Kasih Kerana Sudi singgah di blog saya.

      Padam
  2. 6 faedah puasa ini amat bagus ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah indahnya islam itu yang menjadikan aktiviti ibadah yang bermanfaat pada kita umatnya.

      Padam