Isnin

Cara Mengatasi Tidur Berdengkur

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Dengkur kalau ditanya mesti rata-rata cakap bunyi bising sewaktu seseorang tu tidur. Sebenarnya berdengkur ni adalah suara yang dihasilkan oleh seseorang apabila bernafas semasa tidur dan telah menyebabkan getaran di lelangit lembut serta uvula. 



Dengkuran pula adalah bunyi yang terhasil apabila saluran pernafasan tersekat ketika tidur. Ini bermakna, jika seseorang itu berdengkur ia menandakan pernafasan terhalang seketika.



Faktor dan Gejala Dengkur

Bentuk mulut seseorang
bermaksud sama ada lelangit lembut terlalu rendah, uvula panjang, lidah terlalu besar atau tonsil bersaiz besar boleh menghalang saluran udara.

Kegemukan
Sekiranya berlaku penambahan berat badan, saiz keempat-empat yang disebut tadi juga boleh bertambah dan mengakibatkan dengkuran bertambah teruk.

Pengambilan alkohol
Sekiranya gaya hidup dengan amalan minum minuman keras sebelum tidur dan secara berlebihan boleh menyebabkan relaksasi saluran nafas semasa tidur dan membuatkan suara dengkuran semakin keras.

Merokok
Merokok sememangnya memberi kesan buruk kepada saluran jantung turut menghalang pernafasan, pembengkakan selaput lendir di hidung, pembengkakan rangkaian di tekak dan penyumbatan kecil di paru-paru.

Masalah perubatan
Masalah gangguan perubatan yang boleh menyebabkan penyumbatan hidung, tekak atau paru-paru berpotensi menyumbang kepada dengkuran.

Pola tidur yang tidak stabil
Tidur yang tidak seimbang boleh mengakibatkan perkembangan ketidakstabilan pernafasan yang signifikan sewaktu tidur sehingga mencetuskan dengkuran. Jadi seseorang itu seharusnya mengatur pola tidur yang teratur dan tidak kerap berjaga sewaktu tidur.

Terlalu letih
Terlalu letih kerana melakukan aktiviti seharian seperti bersukan, bekerja dan lain-lain juga menyumbang kepada dengkuran.

Cara Mengatasi Masalah Berdengkur
  1. Ubah gaya hidup dan kurangkan berat badan.
  2. Elakkan minuman beralkohol, kafein dan merokok sebelum tidur.
  3. Ubah posisi tidur.
  4. Jangan bersenam sebelum tidur.
  5. Elakkan keadaan yang boleh menyebabkan anda terhutang tidur.
  6. Gunakan pelekap khas pada hidung.
  7. Jangan ambil pil tidur.
  8. Pengambilan suplemen yang sesuai untuk mengatasi dengkuran.

Vitamin Shaklee Membantu Mengatasi Dengkuran

Sekiranya segala cara dan petua yang disarankan tidak menjadi malah semakin teruk dari malam ke malam, apa kata anda mencuba vitamin Shaklee yang mempunyai fungsi khas dihasilkan untuk mengurangkan dan mengatasi masalah dengkuran anda.

Vita-E Complex
Vitamin E mengandungi antioksida yang membantu dalam proses pengangkutan oksigen dalam darah. Ia mampu mengatasi masalah dengkuran dengan melancarkan saluran pernafasan semasa tidur. di samping itu, vitamin E membolehkan hemoglobin dalam sel darah merah untuk membekalkan oksigen ke seluruh tubuh dengan lebih efisyen.

Omega Guard
Omega Guard juga baik untuk meminimakan masalah dengkur. Membekalkan asid lemak omega-3 EPA dan DHA dari minyak ikan terbaik dunia. Mengurangkan risiko penyakit jantung koronari, merendahkan kolesterol, mencegah penyakit saluran darah dan strok.

Vivix
Vivix daripada Shaklee merupakan suplemen anti oksida yang digunakan untuk atasi pelbagai masalah kesihatan.

Testimoni pengguna vitamin Shaklee
Untuk mendapatkan produk Shaklee, anda mempunyai beberapa cara:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.
  • belian di cawangan Shaklee terdekat dengan menggunakan (ID: 1243479)
  • hubungi saya di talian WhatsApp 012-2280104 (Normala Tarmizi) untuk sebarang pertanyaan dan order.



Untuk pembelian vitamin secara online, sila klik esell di sini

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=340b521ed42f8b4b7c3c8bdf4a5afe8e


Pengedar Shaklee Anda
Normala Binti Mat Tarmizi (Mala)
Shaklee ID: 1243479
WhatsApp: 012-2280104
Personal FB: Normala Tarmizi
Instagram: malamasya

 TERIMA KASIH
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan